ملیت : ایرانی - قرن : 14 منبع :
احمدی در ۱۳۰۳ در جنوب تهران از خانوادهای با اصـالت تفرشی به دنیا آمد. پدرش سَقط فروش بود. برای تـحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت. در شانزدهسالگی ورزش باستانی و فوتبال را شروع کرد و به هـمراه تیم فوتبال دبیرستانش در مسابقات آموزشگاههای تهران رتبههایی به دست آورد. بعدها در تیم فوتبال راهآهن تهران و پس از آن در باشگاه راهآهن بازیکن و مربی (تا سال ۱۳۲۵) شد.
پس از چند تلاش آماتوری در تئاتر در ۱۳۲۱ با کمک عدهای از دوستانش «تـماشاخانه ماه» را روبهروی باغ فردوس دایر کرد، ولی پس از چند هفته مـجبور به ترک آنـجا شد. در اوایل پاییز ۱۳۲۲ در تئاتر فرهنگ برای اولین بار پیش پردهخوانی کرد و در نتیجه آن بازیگر تئاتر هم شد. مدتی بعد پدرش از فعالیت او در تئاتر مطلع شد و او را از خانه بیرون کرد.مرتضی احـمدی پس از مدتی همزمان با هنرپیشگی در راهآهن تهران بهعنوانتعمیرکار استخدام شد.
مرتضی احـمـدی برای اولین بار به سبک بیات تهران در پیش پردهها آواز خواند و نیز اولین بار (در ۱۳۲۲) ترانهٔ گلپری جون را اجرا کرد، که بسیار مـحبوب شد و به خاطر آن برای کار در رادیو تهران دعوت شد. در یکی از پیش پردهها ترانهای دیگری به نام «کارگرم من» را اجرا کرد که به استقبال کارگران راهآهن و پس از آن منجر به اعتصاب کارگران راه آهن گردید که در نتیجه، مرتضی احـمدی به بـخش حسابداری راهآهن منتقل شد و پس از پایان اعتصاب دستگیر شد و در کلانتـری تعهد کرد از آن به بعد ازاجرای آن پیش پرده خوداری کند.
پیشپردهٔ دیگری نیز با اجرای احـمدی به نام «قدس شاهین» (دربارهٔ ماجرای تـجاوز جنسی عدهای از سربازان آمریکایی به یک زن ایرانی) توقیف شد. ولی پس از اجرای مـجدد آن در پاییز ۱۳۲۳ در جـمعی خصوصی، مـحکوم شد شش ماه به کرمان تبعید شود که با پیگیری مـحمد مسعود، مدیر روزنامهٔ مرد امروز که تصادفاً به تئاتر فرهنگ آمده بود ملغی شد.چندتا از پیشپردههای دیگر با اجرای احـمدی نیز توقیف شده است، از جـمله پیشپردهای به نام «پیرهن زرده» که دربارهٔ گروههای فشار حزب دموکرات ایران که پیراهن زرد میپوشیدند بود و به کتک خوردن مرتضی احـمدی و بازداشت او انـجامید. و پیشپردهای به نام «کارمند دولت» که منجر به انفصال موقت او از خدمت در راهآهن شد ولی با اعتراض احـمدی به دیوان عالی کشور لغو شد.
مرتضی احـمدی در بهار ۱۳۲۴ از طریق مسابقات فوتبال با ناصر فخرآرایی که در تیم «آفتاب شرق» بازیکن و مربی بود آشنا شد. در ۱۵ بهمن ۱۳۲۷ به دعوت فخرآرایی به مراسم سالگرد افتتاح دانشگاه تهران رفت و در آن جا شاهد ترور مـحمدرضا شاه به دست فخرآرایی بود که به کشته شدن فخرآرایی و دستگیر شدن احـمدی انـجامید که پس از بازجویی و اثبات بیاطلاعیاش از ماجرا، آزاد شد.
احـمدی در ۱۳۲۳ به رادیو تهران (چندی بعد در رادیو ایران و بعد از آن در رادیو و تلویزیون ایران)به کار کردن اشتغال گزید، تا برنامههای کمدی اجرا کند. در دورههای مـختلفی در رادیو کار کرد و از جـمله تیپی به نام «بابا جاهل گریان» اجرا کرد و به سبکهای مـختلف ترانه و آواز خواند. در فروردین ۱۳۵۳ نقش اول سریال پربینندهٔ هردمبیل، نوشتهٔ پرویز خطیبی را بازی کرد در نظرخواهیاز مردم در سال ۱۳۵۶ بهعنوان مـحبوبترین هنرپیشهٔ رادیو انتخاب شد.
مرتضی احـمدی در ۱۳۲۶ گویندهٔ فیلمهای خارجی شد و از اعضای اولیهٔ انـجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم (تأسیس در ۱۳۴۲) بود.
پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ احـمدی بازیگری را کنار گذاشت و به مدت هفت سال به اهواز رفت. ولی پس از بازگشت به تهران از نو کار بازیگری را در سریالی تلویزیونی به نام تکمضراب از سر گرفت. از سریالهای تلویزیونی دیگری که بازی کرده است میتوان از سلطان صاحبقران، هفت شهر عشق (۱۳۵۶)، آئینه، و زیر بازارچه (۱۳۷۷، رضا ژیان) نام برد.
در فروردین ۱۳۴۹ نیز احـمدی به دعوت علی حاتمی ترانهٔ عنوانبندی فیلم حسن کچل را، ضربیخوانی کرد (که به نام روحوضی نیز شناخته میشود). در هـمین سبک در ۱۳۲۸ پنج صفحهٔ موسیقی برای یک شرکت انگلیسی ضبط کرد.مرتضی احـمدی بیش از چهارصد ترانهٔ ضربی و صد و پنجاه ترانهٔ فکاهی خوانده است، این ترانه هااز نوشتههای نصیریفر نویسندهٔ کتابی است به نام مردان موسیقی سنتی و نوین ایرانکه بیشتر کارهای موزیکال مرتضی احـمدی از آن کتاب گرفته شده است.
از ماندگارترین آثار مرتضی احـمدی میتوان به کار صدایی (نوعی دوبله) وی در مـجموعه پینوکیو اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» به خواندن متن میپرداخت. این مـجموعه از مـحصولات شرکت «چهل و هشت داستان» است که در اواخر دوران شاه و اوایل انقلاب به تولید مـحصولات فرهنگی برای کودکان ایرانی میپرداخت.دیگر اعضای این گروه عبارت بودند از ناهید امیریان در نقش «جینا»، نادره سالارپور در نقش پینوکیو و کنعان کیانی در نقش «گربه نره». ویژگی اصلی این اجرا از داستان پینوکیو، ادغام آن با سازوضرب ایرانی و ترانههای سبک روحوضی است که به این داستان خارجی حال و هوای کاملا ایرانی میدهد؛ تا آنـجا که قسمتی ویژه، جدااز خط سیراصلی قصه، برای نوروز و سفره هفت سین تهیه میشد و در آن قسمت( پینوکیو، جینا، آقا روباهه و گربه نَره ) که به شـمردن سین های، هفت سین و خواندن آواز جوجه خروس میپردازند! شایان ذکر و گفتنی یست که: هـمین گروه چهار نفره کار دوبله کارتون ژاپنی این داستان را نیز بر عهده داشتند که بالطبع شرایط زبان و فرهنگ ژاپنی، در آن کارتون، جایی برای ِاضافه کردن ِقطعات روحوضی، ساز و آواز ایرانی ویا تیکه کلامهای فرهنگ فارسی از قبیل شـمردن هفت سین و غیره را میسر نـمی نـمود.
برخی از آثار هنری مرتضی احمدی:
ستاره ها (جلد 3: ستاره بود) (۱۳۸۴)
سرحد (۱۳۷۵)
مینا و غنچه (۱۳۷۵)
تحفه هند (۱۳۷۳)
حالا چه شود! (۱۳۷۳)
عروسی خون (۱۳۷۳)
کلاه قرمزی و پسرخاله (۱۳۷۳)
بلندیهای صفر (۱۳۷۲)
خانه خلوت (۱۳۷۰)
راه و بیراه (۱۳۷۰)
ساده لوح (۱۳۷۰)
ناصرالدین شاه آکتور سینما (۱۳۷۰)
یکبار برای همیشه (۱۳۷۰)
صنوبرهای سوزان (۱۳۶۸)
ارثیه (۱۳۶۷)
تا غروب (۱۳۶۷)
گراند سینما (۱۳۶۷)
در انتظار شیطان (۱۳۶۶)
جدال در تاسوکی (۱۳۶۵)
مأموریت (۱۳۶۵)
معما (۱۳۶۵)
اتوبوس (۱۳۶۴)
مدرک جرم (۱۳۶۴)
مردی که زیاد می دانست (۱۳۶۳)
خانه خراب (۱۳۵۴)
ذبیح (۱۳۵۴)
فرار از حجله (۱۳۵۴)
آب (۱۳۵۳)
موسرخه (۱۳۵۳)
تنها و گلها (۱۳۵۲)
جعفر جنی و محبوبه اش (۱۳۵۲)
فرار از زندگی (۱۳۵۱)
قایقرانان (۱۳۵۱)
قلندر (۱۳۵۱)
مطرب (۱۳۵۱)
نانجیب (۱۳۵۱)
بابا شمل (۱۳۵۰)
شراره (۱۳۵۰)
فریاد (۱۳۵۰)
وحشی جنگل (۱۳۵۰)
جنجال عروسی (۱۳۴۹)
شیرین و فرهاد (۱۳۴۹)
میوه گناه (۱۳۴۹)
ماجرای زندگی (۱۳۳۳)